ام کی زد
طراحی خارجی :
ام کی زد یک سدان لوکس آمریکایی است که به نوبه ی خود سعی دارد با سایر خودروهای این کلاس رقابت کند .
چراغ های جلو این خودرو ظاهری نسبتا معمولی ولی زیبا دارند جلوپنجره ی آلومینیومی این خودرو که به صورت قرینه طراحی شده حاصل از اصالت یک خودروی آمریکایی دارد .
خطوط بدنه در طرفین کمی نرم تر طراحی شده ولی در قسمت میانی خودرو خطوط زمختی مشاهده میشود که به جلوپنجره ختم میشود .
در کل چراغ ها - آینه ها - خطوط بدنه و... به گونه ای طراحی شده اند تا ضمن نشان دادن اصالت یک لینکلن آن را مدرن نشان دهند و میتوان گفت که طراحان در این امر تا حدی موفق بوده اند .
طراحی قسمت عقب این خودرو به هیچ وجه جالب از کار درنیامده . چراغ های بسیار بزرگی که در قسمت عقب قرار گرفته اند بسیار بزرگتر از ابعاد مورد نیاز برای خودرو میباشند و به نظر میرسد که برای یک خودروی اس یو وی بوده اند و ناگهان از این مدل سر درآورده اند !!!
در این بخش میتوان لینکلن را یک خودروی قابل قبول و مناسب دانست خصوصا وقتی که آن را در مقابل اصلی ترین رقیبش یعنی مزدا۶ قرار میدهیم .
تجهیزات رفاهی و ایمنی :
ام کی زد با تحهیزاتی نظیر : سیستم انتقال قدرت به جلو یا دو دیفرانسیل - صندلی راننده و سرنشین با تنظیم ۱۰ گانه همراه با مموری - فرمان تلسکوپی - طرح چوب - ۶ بلندگو و شیشه بالابرهای اتوماتیک اشاره کرد .
البته میتوانید تجهیزات اضافه ای چون : سیستم صوتی ام پی ۳ با ۱۴ بلندگو و ۶۰۰ وات قدرت - مانیتور دی وی دی و چراغ های زنون از نوع ولتاژ بالا ( اچ آی دی ) اشاره کرد .
ام کی زد جدید علاوه بر تجهیزات ایمین فعال از ۸ ایربگ نیز سود میبرد . به گفته ی لینکلن این ایربگ ها جان راننده و سرنشینان خودرو تا حد امکان حفظ مینمایند و از وارد شدن ضربات به سر توسط شیشه یا سقف جلوگیری میکنند .
قیمت ام کی زد برای مدل پایه از نوع دیفرانسیل جلو ۲۹۸۹۰ دلار میباشد و مدل دو دیفرانسیل از ۳۱۷۶۵ دلار آغاز میگردد .
البته میتوانید تجهیزاتی را که در بالا نام برده شد به خودرو اضافه کنید . به طور مثال نصب مانیتور دی وی دی و سیستم ناوبری به تنهایی ۲۴۹۵ دلار هزینه دارد .
طراحی داخلی :
داخل این خودرو بیشتر به خودروهای کانسپت شباهت دارد تا یک خودروی تولید سری !
طراحان لینکلن با هوش و ذکاوت زیادی قطعات و اجزای کابین را در کنار هم قرار داده و ترکیب کرده اند . به گونه ای که حاصل کار طرحی زیبا و کلاسیک از کار در آمده است .
داخل این خودرو با الهام گیری از خودروهای دهه ی ۵۰ و ۶۰ میلادی طراحی شده به طوریکه دریچه های کولر و نشان دهنده ی کوچکی که در میان آن وجود دارد همگی یادآور آن خودروها هستند .
البته یک چنین طرحی ولی نه در این سطح در کرایسلر ۳۰۰ دیده شده ولی لینکلن به دلیل استفاده از قطعات فلز در کنار قطعات چوب که تقریبا همه جای کابین را پوشانده اند نه تنها ظاهری شکیل تر به خودرو داده بلکه با کمک فرمان ۴ شاخه ی این خودرو آن را بسیار اصیل تر نیز نموده است .
تکمه های کابین همگی در جای مناسبی نصب شده اند و از کیفیت و کارآیی لازم برخوردارند .
در کل طراحی داخلی لینکلن طرحی لوکس و فراتر از خودروهای این رده از بازار میباشد و اصولا ارزش پرداخت مبلغ بیشتر برای طرح چوب را داراست .
موتور و گیربکس :
ام کی زد از یک موتور ۶ سیلندر به حجم ۵/۳ لیتر و ۲۶۳ اسب بخار نیرو که در دور موتور ۶۲۵۰ به دست می آید استفاده میکند .
این موتور میتواند در دور موتور ۴۵۰۰ حداکثر گشتاور خود را که بالغ بر ۲۴۹ پوند فوت میباشد ارایه دهد .
جعبه دنده ی این خودرو از نوع ۶ سرعته اتوماتیک میباشد که از عملکرد مناسبی در کنار سیستم کنترل کششی برخوردار میباشد .
لاستیک های خودرو از نوع ۲۵۵/۷۰ آر ۱۷ میباشد .
میانگین پیمایش این خودرو به ازای یک گالن در مدل تک دیفرانسیل برابر ۲۷/۱۹ و برای مدل دو دیفرانسیل ۲۶/۱۸ میباشد .
پایان سخن :
لینکلن ام کی زد را حداقل باید یک مدل موفق بر روی کاغذ دانست که از گروه فورد عرضه شده . این خودرو میتواند نظر خریداران خودروهایی چون مزدا ۶ و فولکس پاسات را به خود جلب کند . ضمن این که خودروهایی چون کرایسلر ۳۰۰ و کادیلاک سی تی اس نیز از تیررس این خودرو دور نخواهند بود .
امروز میخوام درباره ی ولوو اس-۴۰ که یک خودروی سوئدی است مطلب بنویسم. امیدوارم من رو از نظراتتون محروم نکنید .
طراحی خارجی :
این خودرو از طرحی زیبا و جذاب در قسمت جلو بهره مند است . چراغ های اسپرت و زیبای این خودرو که تا حدودی خشن نیز مینماید به همراه رینگ های اسپرت با ابعاد مناسبی که در این اتومبیل وجود دارد شما را برای راندن این خودرو وسوسه میکند!
خطوط موجود بر روی بدنه در هماهنگی کامل با یکدیگر میباشند و در کل حالت خودرو رو به جلو میباشد .
ضمت این که این خودرو از لحاظ ابعاد بدنه نیز در رده خودروهای سدان نسبتا بزرگ جای میگیرد و از این حیث از جای کافی برای سرنشینان برخوردار است .
قسمت عقب این خودرو تا حدودی به محصولات اپل شباهت دارد ولی مشخصات بازر یک ولوو ی جدید در این خودرو کاملا مشهود است . ضمن این که ولوو از دیرباز به عنوان یک سازنده ی ایمن در سراسر دنیا شناخته شده بود . این خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست و از ایمنی بالایی برخوردار است .
طراحی داخلی :
درون این خودرو نیز همچون برون آن از طرحی ساده ولی زیبا بهره مند است . داشبورد ساده ی این خودرو با داشتن تعدادی تکمه در قسمت میانی داشبورد که کیفیت مناسبی نیز دارند و به صورتی منظم در کنار هم قرار گرفته اند و دریچه کولرهای خود به همراه پوشش آلومینیومی موجود بر بخش میانی داشبورد چهره ی مناسبی دارد .
البته قسمت راست داشبورد از پهنای زیادی برخوردار بوده و رنگ سیاه استفاده شده در این قسمت منظره ی چندان جالبی را ایجاد نمیکند .
استارتر نیز در قسمت کناری داشبورد جاسازی شده تا در هنگام تصادفات به راننده آسیبی نرساند .
موتور و گیربکس :
برای این خودرو میتوانید یک موتور ۴/۲ لیتری استاندارد سفارش داده و یا گونه ی توربو و قویتر ۵/۲ لیتری را انتخاب نموده . این موتور ۲۱۸ السب بخار نیرو تولید میکند . گشتاور این موتور نیز ۲۳۶ پوند بر فوت میباشد که در دور ۱۵۰۰ به دست می آید .
این گشتاور بالا که در چنین دور پایینی به دست می آید میتواند شتاب و کشش بالای این خودرو را تضمین کند .
پایان سخن :
در پایان این خودرو را باید اتومبیلی با تجهیزات مناسب و قیمت متعادل به همراه موتور پرقدرت و ایمنی بالا دانست که همراه با چهره ی زیبای خود فروشی خوبی را در بازار تجربه نموده است .
...........................................................................................................................................
BENZ - S550
VS
BMW 750Li
طراحی ظاهری :
ب ام و سری 7 پس از عرضه از طرحی کاملا غیر عادی برخوردار بود تا جایی که صدای بسیاری را درآورد . البته این به معنای عدم موفقیت سری 7 نبود و این مدل توانست در تاریخ خود رکورد شکن باشد . بالاخره سال قبل ب ام و طراحی ظاهری این خودرو را دچار تغییرات و بهینه سازی هایی نمود تا از انتقادات آن کاسته شود . البته طرح این خودرو اگر چه خیلی جدید نیست ولی برای خودش حرف هایی برای گفتن دارد .
اما در مقابل مرسدس از طرحی کاملا جدید سود میبرد . این خودرو با چراغ های کشیده ی خود که بر روی گلگیر ادامه پیدا کرده ظاهری به مراتب جذاب تر و زیباتر از ب ام و دارد رینگ های اسپرت آن و طرح لوکس این مرسدس زیبایی را نمایش میدهد .
اما وقتی به طرح ب ام و مینگریم به یک نوع بی هویتی و سنگینی بر میخوریم . اگر چه در این خودرو سعی شده تا با رینگ های دیواره کوتاه به جذابیت آن بیفزاید ولی این طرح در برابر طراحی مرسدس رنگ میبازد .
در کل باید طراحی مرسدس را چه در عقب و چه در جلو از ب ام و برتر دانست .
طراحی داخلی :
به داخل هر دو خودرو نگاهی میکنیم . قضاوت مشکل است! کابین هر دو خودرو فوق العاده لوکس و زیباست .
کابین ب ام و از طرحی نسبتا ساده ولی زیبا و در عین حال کارآمد برخودار است که جوی استیک موجود در کنسول میانی در کاستن کلیدهای آن بی تاثیر نیست . البته شاید عدم وجود فرمان چوبی کمی در چنین خودرویی عجیب باشد . سیستم آی-درایو در ب ام و اطلاعات کاملی را به شما ارایه میکند . در کل کیفیت کابین ب ام و بالا و طراحی آن زیبا و ساده میباشد .
طراحی کابین مرسدس جدید و بروز است ولی این به آن معنا نیست که از ب ام و برتر است . رنگ طوسی که در اغلب نقاط کابین دیده میشود به هیچ وجه جذاب نیست و حتی مقدار جوب استفاده شده در کابین نیز از ب ام و کمتر است در حقیقت ب ام و علی رغم طرح قدیمی تر به مدد طراحی قوی و استفاده زیاد از جوب بر کابین مرسدس با چوب های تیره رنگ پیشی گرفته است .
در مرسدس نیز همانند ب ام و از جوی استیک استفاده شده که در کاهش کلیدها نقش موثری داشته .
ارگونومی کابین مرسدس فوق العاده است و صندلی های آن از راحتی بسیار بالایی برخوردار است . در ب ام و نیز همین وضع حاکم است و به اصطلاح چیزی از ینز کم تر ندارد .
در کل در بخش کابین برنده ی اصلی ب ام و 740 میباشد .
موتور و گیربکس :
هر دوی این خودروها به موتورهای 8 سیلندر وی شکل قدرتمند مجهز هستند .
ب ام و این آزمایش بر خلاف نامش از موتوری به حجم 4800 سی سی به قدرت 360 اسب بخار بهره مند است که در برابر موتور 5/5 لیتری مرسدس با 382 اسب بخار قرار میگیرد .
موتور مرسدس چه در حجم موتور و چه در قدرت و گشتاور از ب ام و برتر است ولی نباید فراموش کرد که ب ام و یکی از بهترین موتورسازان جهان است و در ضمن اختلاف قدرت آن نیز چندان نیست .
ب ام و این آزمایش از گیربکسی 6 دنده اتوماتیک استفاده میکند ولی مرسدس از گیربکسی 5 دنده اتوماتیک بهره مند اسنت که قطعا نمونه های مجهز به گیربکس 7 دنده عملکرد بهتری دارند .
در زمینه ی دینامیک نیز ب ام و با سیستم فنربندی قدرتمند خود مرسدس را جا میگذارد . پایداری هر دو خودرو با استفاده از تمامی سیستم های پایداری و ایمنی در سطح بسیار بالایی است ولی در کل عملکرد فنربندی ب ام و از مرسدس بهتر است .
در این بخش مرسدس با اختلاف اندکی ب ام و را از پیش رو بر میدارد .
پایان سخن :
قضاوت میان این دو خودرو سخت و مشکل است .
مرسدس از طرحی زیبا و مدرن و موتوری پر قدرت بهره مند است . ولی ب ام و نیز از کابینی زیبا و دینامیک و گیربکسی بهتر استفاده میکند .
ولی در پایان باید مرسدس را با اختلاف کمی برنده ی آزمایش اعلام کرد و ب ام و را باید در پس آن جای داد .